دکتر مریم سلیمانی؛ دکتر زهرا آقازاده؛ امین بلورچی
چکیده
تفکر انتقادی به طور گسترده به عنوان یک مفهوم رایج در فرآیندهای آموزش و یادگیری در نظر گرفته می شود. بنابراین، این مقاله قصد دارد تا ارتباط بین قابلیتهای تفکر انتقادی زبان آموزان و همچنین استراتژیهای یادگیری واژگان آنها را در بین جنسیت بررسی کند. بدین منظور 140 زبان آموز ایرانی دختر و پسر مقطع متوسطه شاغل به تحصیل در موسسه زبان ...
بیشتر
تفکر انتقادی به طور گسترده به عنوان یک مفهوم رایج در فرآیندهای آموزش و یادگیری در نظر گرفته می شود. بنابراین، این مقاله قصد دارد تا ارتباط بین قابلیتهای تفکر انتقادی زبان آموزان و همچنین استراتژیهای یادگیری واژگان آنها را در بین جنسیت بررسی کند. بدین منظور 140 زبان آموز ایرانی دختر و پسر مقطع متوسطه شاغل به تحصیل در موسسه زبان ایران در ارومیه به صورت تصادفی انتخاب شدند. این مطالعه به صورت پیمایشی با دادههای جمعآوری شده از طریق آزمون مقدماتی انگلیسی برای همگنسازی دانشآموزان، پرسشنامه ی استراتژیهای یادگیری واژگان اشمیت برای شناسایی انواع استراتژیهای به کار گرفته شده توسط دانشآموزان و همچنین آزمون تفکر انتقادی کرنل انیس برای تعیین قابلیت های تفکر انتقادی دانش آموزان انجام شد. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج یک همبستگی مثبت بین تفکر انتقادی و استراتژیهای یادگیری واژگان را برجسته کردند. علاوه بر این، مشخص شد که شرکت کنندگان مرد سطح بالاتری از تفکر انتقادی را نشان دادند و تعداد بیشتری از استراتژیهای یادگیری واژگان را در مقایسه با همتایان زن خود به کار گرفتند. اهمیت ادغام تفکر انتقادی و استراتژیهای یادگیری واژگان در محیط های آموزشی زبان انگلیسی ممکن است با پیامدهای تحقیق حاضر بیشتر روشن شود.